צליחת הלמאנש בשליחים. הצולח – קווים לדמותו

פורסם ביום שלישי, 12/10/10
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

אז מי אלו האנשים שיכולים לשחות במים של 16 מעלות לאורך 10-20 שעות ברציפות או שעה/שעתיים כל 4 שעות (שליחים)? הם לא סופרמנים אבל יש כמה מאפיינים פיזיים ומנטליים משותפים.

מבנה פיזי

אהמממ. לא מעט שומן על הגוף. שומן 'טבעי' או שומן שנצבר רק כדי להתאמן ולצלוח את התעלה. כמו שג'ורדן וקסמן הקנדי אמר: אין דרך בריאה להעלות אחוזי שומן. Ben & Jerry הפכו לחבריו הטובים. הרבה גלידה נכנסה אליו לפה. יש גם צדדים חיוביים לסיוט הזה. לפחות צד אחד…

גיל

הגיל הממוצע הוא מעל 40. אני חושב שגיל הוא פונקציה של חוזק מנטלי והיכולת לעבור את הצליחה היא בעיקר מנטלית. ההסבר השני הוא כספי: 'התענוג' הזה עולה לא מעט כסף. אנשים מבוגרים מבוססים יותר.

כושר גופני

היכולת לשחות שעה או 15 שעות ברציפות היא קודם כל יכולת אירובית אבל לא בהכרח יכולת אירובית פנומנלית או יוצאת דופן. ברוב המקרים היא נופלת מהיכולות של ספורטאי סבולת ממוצע.

מהירות שחייה

המהירות של השחיין פחות חשובה! היכולת המנטלית שלו חשובה עשרות מונים. היו לא מעט שחיינים מהירים שלא יכלו לתעלה. ביום נתון עם תנאי ים ורוח קשים, כל שחיין יתקשה לשחות מהר. אולם, שחיין עם יכולת מנטלית גבוהה, יוכל להחזיק מעמד במים לאורך זמן גם אם 'התענוג' יתארך בכמה שעות. בסופו של דבר הוא יפגוש את החוף. לכתוב את זה, זה הרבה יותר קל. לעשות את זה? רק מתי מעט יכולים. פחות ממספר האנשים שהיו אי פעם בחלל למשל…

איקלום

לרוב הצולחים יש רקורד מרשים של שחייה לאורך זמן בטמפרטורות קרות. זה נקראPolar Bear Swimming וזה קשה. מאוד קשה. עד שאתה מאוקלם. אז זה הופך לנסבל. חלקם גם מדברים על כיף. אני מעדיף סאונה. טעם אישי.
פגשנו לא מעט אירים שהתאמנו ב- 13 מעלות, אמריקאים שהתאמנו לאורך שעות בטמפרטורת מים של 10 מעלות. בקיצור – יש לא מעט חולים. חולים מאוקלמים.

אימונים

דונאל באקלי, אירי בן 47 מדרום מזרח אירלנד, שצלח את התעלה ב- 2010, מספר שמאמנת אירית מוערכת מאוד אימנה קבוצה של 7 שחיינים באירלנד לקראת צליחת הלמאנש. בשנה שלפני הצליחה כל אחד מהם שחה 2 מיליון מטרים, 2,000 קילומטר שזה בערך המרחק מתל אביב לדובר… 20 שעות בשבוע. מיליון מטרים היו בים הקפוא בטמפרטורת מים של 13 מעלות.
לפי הנחיות ה- CF&PF, הגוף המפקח על הצליחות, כדי להירשם לצליחת סולו או שליחים, יש להצהיר על שחייה רצופה של שעתיים (שליחים) ו- 6 שעות (סולו) בטמפרטורת מים של 16 מעלות ומטה. מן הסתם מי ששוחה 6 שעות במים קרים, שחה לא מעט באימונים שלו…

הראש

האיבר הכי חשוב אצל כל צולח.
לשחות 12-20 שעות בקור, לבד, באמצע הים העכור והאפל, בלילה וביום, להמשיך ולא לוותר, להתעלות על כאבים ולנצח שדים, להיות מוכן לשחייה של 6 שעות מול חופי צרפת ולא לגעת בהם, לעמוד במפחי נפש, מול איתני הטבע ובבדידות האיומה.
את כל אלו אפשר לעבור רק אם אתה יודע איך למנוע מהראש לשחק משחקים, אם אתה יודע איך ללמד את הגוף שלך לשאת את הסבל ובעיקר, אם אתה יודע לגרום לראש שלך לשכנע את הגוף שהוא יכול. שלא לפרוש. תעצומות נפש גדולות מימדים.
על הראש של השחיינים קמות ונופלות צליחות. לא על הכושר שלהם או מהירות השחייה.

בתמונה: לוח מחיק שאיש צוות כתב עליו מסרים לצולח. זהו המסר האחרון שנכתב לו לפני שצלח בהצלחה…

סיכום הצליחה, פרק ראשון: הסוף

סיכום הצליחה, פרק שני: התעלה

סיכום הצליחה, פרק שלישי: התמצאות

סיכום הצליחה, פרק רביעי: על קור ורגישות

סיכום הצליחה, פרק חמישי: הצולח הממוצע

סיכום הצליחה, פרק שישי: לוויתנים וגמלים

סיכום הצליחה, פרק שביעי: מורשת קרב

סיכום הצליחה, פרק שמיני: הקבוצה

סיכום הצליחה, פרק תשיעי: הצליחה

סיכום הצליחה, פרק עשירי: הרהורים, תובנות והארות

סיכום הצליחה, פרק אחד-עשר: בקטנה