נושא:

צליחת הלמאנש – על גיאות ושפל

פורסם ביום רביעי, 24/3/10
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

כתבתי כאן על הצליחה במשחה שליחים שאנחנו מתכוונים לעשות בסוף ספטמבר 2010. אחד המשתנים הכי חשובים בניסיונות צליחה הוא נושא הגיאות והשפל. אז קבלו הסבר לא קצר בנושא…

המרחק
קשה מאוד להעריך את מרחק השחייה שיש לעבור בניסיון צליחה וזאת בשל זרמי הגיאות שעוברים בתעלה. המרחק הקצר ביותר הוא 33.7 ק"מ מחוף שייקספיר שבעיר דובר, אנגליה (Shakespeare Beach) לקאפ גרי נז (Cap Gris Nez) שבצרפת.
מחזור גיאות נמשך קצת מעל 12 שעות (6 שעות Flood Tide ו- 6 שעות Ebb Tide) ומכיוון שבמהלך השחייה השחיינים שוחים עם ונגד הגיאות, מסלול השחייה הוא לא ישר ונראה כמו S הפוכה. ככל שמהירות השחייה גבוהה יותר, כך הסיכוי של השחיין לשחות מרחק קצר יותר, גבוה יותר. לשון אחר – מהירות השחייה עוזרת לצמצם את מרחק השחייה. על כן, יש שחיינים שישחו מרחק של קרוב ל- 34 ק"מ ויהיו כאלה שישחו 45 ק"מ.

גיאות ושפל
גיאות ושפל במספרים:
1. זרמי הגיאות חזקים מאוד. הגיאות משתנה כל 6 שעות לערך. זרם הגיאות לכיוון צפון-מזרח מתחיל 1.5 שעות לפני שיא הגובה (High Water) ועד 4.5 שעות אחרי שיא הגובה. זה נקרא Flood Tide.
2. מיד לאחר מכן הזרם משנה כיוון לדרום-מערב 4.5 שעות אחרי שיא הגובה ועד 1.5 שעות לפני שיא הגובה. זה נקרא Ebb Tide.
3. מהירות זרמי הגיאות יכולה להגיע עד ל- 4 מיילים ימיים בשעה או 7.4 קמ"ש. זה מהר מאוד…
4. הגיאות מתאחרת מידי יום בין 30 ל- 50 דקות ומשתנה בגובהה ובמהירות הזרם מידי יום.
5. התקופה בה הזרם הכי איטי (כמו גם ההבדל בגובה המים) נקראית Neap Tides וזו התקופה בחודש שבה רוב השחיינים מנסים לצלוח.
6. התקופה בה הזרם הכי מהיר וגובה המים מקסימלי נקראית Spring Tides. דרוש מזג אוויר ממש טוב וסקיפר (Pilot) מעולה כדי להשלים צליחה בהצלחה בתקופה זו של החודש.

השפעת הגיאות על הצליחה

אפשר לחשוב על התעלה כנהר שכל 6.2 שעות הזרם בו משתנה ב- 180 מעלות וזורם בדיוק לכיוון שממנו הגיע – הנגדי.
ב- Flood Tide הזרם מגיע מהפינה השמאלית התחתונה לעבר הפינה העליונה הימנית (ראו תמונה). כעבור 6 שעות הזרם מתהפך וחוזר חזרה לכיוון הפינה השמאלית התחתונה והכיוון הזה נקרא Ebb Tide.

נשמע מסובך? עוד לא התחלנו… השפעת כוח המשיכה של השמש והירח (מה שבעצם הגורם לגיאות) משתנה בהתאם למיקום הירח. מדובר במחזור של 14 יום:
Spring Tides מתרחשות כשהירח והשמש מאונכים ונמצאים על אותו הקו – מצב בו גם כוח המשיכה של הירח וגם של השמש גורמים למסה גדולה של מים להימשך לכיוונם. זה קורה במולד הירח ובירח מלא. המסה הכי גדולה של מים שנעה במעלה התעלה ואח"כ במורד התעלה מתרחשת במולד הירח.
Neap Tides מתרחשות כשהשמש והירח נמצאים בזווית ישרה האחד לשני – כשיש ירח חצי מלא. בזמן הזה הגיאות היא הכי חלשה (מבחינת הזרם וגובה המים).
הקישו על התמונה למטה כדי לצפות באנימציה של שני סוגי הגיאות:

בדובר שבאנגליה, בשיא ה- Spring Tides לוח הגיאות יראה 6.8 מטרים ומעלה בשיא הגובה ו- 0.8 מטר הכי נמוך. מה שזה אומר בעצם זה שמסה גדולה של מים תעלה ותרד ושוב תעלה ב- 6 מטרים ב- 12 שעות. בשיא ה- Neap Tides ההבדל יעמוד על 3.3 מטרים גובה במהלך מחזור של 12 שעות. המסקנה היא שמסה של מים, כמעט פי 2, נעה בשיא ה- Spring Tides לעומת המסה שתנוע ב- Neap Tides.

לשחות עם ונגד הגיאות
בתקופת ה- Neap Tides, זרם הגיאות, ה- Flood Tide, ימשוך את השחיין כ- 13 ק"מ במעלה התעלה לכיוון צרפת ואז יחזיר אותו לכיוון אנגליה כ- 13.5 ק"מ ב- Ebb Tide. הצולחים לא ממש שוחים את המרחקים הללו אבל מסלול הצליחה יהיה בצורת עקומה או עקומות ארוכות והכל בהתאם למהירות השחייה של השחיין. המרחק ששחיין ישחה בתעלה כתוצאה מזרמי הגיאות יהיה זהה והשינוי בכיוון הגיאות יבטל האחד את השני. ההשפעה הגדולה ביותר על הצליחה היא מיומנותו של הסקיפר, הקפטן של סירת הליווי – ה- Pilot בעגה האנגלית…

אתגר לא פשוט כבר אמרנו?