נושא:

התעלה

פורסם ביום חמישי, 18/3/10
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

נתחיל מהסוף
בסוף ספטמבר חבורה של שישה שחיינים ואני ביניהם הולכת לחצות את התעלה האנגלית, הלמאנש, במשחה שליחים. במילה אחת: פחד. בשש מילים: הביצים שלי משקשקות כבר מעכשיו ולמפרע…

ההתחלה
בקרב קהילת שחייני המים הפתוחים, כשנוקבים במילה 'התעלה' או 'The Channel' אין צורך בהסברים נוספים. מדובר במכה של השחיינים. האוורסט. ב- ה"א הידיעה.

התעלה
תעלת למאנש היא מצר ים המקשר בין האוקיינוס האטלנטי והים הצפוני, ומפריד בין האיים הבריטיים וצפון צרפת. שמה הצרפתי (La Manche) משמעו "השרוול", ובפי דוברי אנגלית היא קרויה "התעלה האנגלית" (English Channel). אורכה כ- 560 ק"מ, ורוחבה נע בין 34 ק"מ במיצר דובר לכ- 240 ק"מ.

האתגר. קווים לדמותו
אם חשבתם שלכבוש את פסגת האוורסט זה האתגר המוחלט לסבולת האנושית, תחשבו שוב: מאז ה- 29 במאי 1953 כשאדמונד הילארי וטנזינג נורגיי כבשו את פסגת העולם, יותר מ- 4,000 איש חזרו על ההישג. לעומת זאת, כשמתיו ווב חצה בפעם הראשונה את תעלת למאנש (בשחיית חזה ב- 21 שעות) ב- 1875, רק 1,000 איש חזרו על ההישג שלו. בשנת 2008 רק 29 אנשים חצו את התעלה ורק 1 מתוך 10 שהתחילו במשחה – השלימו אותו ופסעו על חופי צרפת. חלק גדול מאלו שלא הצליחו להשלים את השחייה שחו יותר מ- 12 שעות וזכו להציץ על חופי צרפת כשנתקלו בגיאות שגרמה להם לשחות שעות ולהישאר באותו המקום מבלי להתקדם. מבחינת דרגת הקושי, האתגר הזה עולה על העפלה לפסגת האוורסט. חציית הלמאנש היא היא האתגר המוחלט מכל האתגרים המוכרים לאדם שכן האדם לא 'נועד' לשחות. זהו לא רק אתגר של כושר אלא גם של מיומנות (Skill), מיומנות שחייבים לדעת לשלוט בה ורק שילוב של כושר ומיומנות יכולים להביא לכיבוש היעד השאפתני הזה.

אז למה התעלה נחשבת לאתגר כזה קשה?
שלוש סיבות עיקריות (יש עוד אבל לא נהיה קטנוניים):
הקור. כדי שחצייה תיחשב 'רשמית', יש לבצע אותה ללא חליפת שחייה, עם בגד-ים, כובע ים אחד וגריז 'תקני' שמאושר ע"י ה- CF&PF – הגוף הרשמי שמוסמך לאשר צליחה תקנית. טמפרטורת המים מגיעה לכ- 17 מעלות בחודשים יולי-אוגוסט ולכ- 18 מעלות בספטמבר (אם יש מזל). הטמפרטורה החיצונית ביולי-אוגוסט גבוהה ובספטמבר נמוכה יותר.
המרחק. מיצר דובר, בנקודה הכי צרה שלו הוא 34 ק"מ בקו אווירי. הבעיה היא שלא שוחים בקו ישר בעיקר בגלל גיאות ושפל אגרסיביים שמחייבים צליחה במסלול הדומה לאות S הפוכה.
התנאים. גלים, גיאות ושפל קיצוניים (6 מטרים הבדל), זרמים, מדוזות, קור, מים עכורים, לשחות בלי לראות יבשה באופק, המרחק. קור כבר אמרתי?

למה?
בעצם בנינו על תחרות של 26 ק"מ באגם ציריך באוגוסט הקרוב. הבעיה הייתה שלא הערכנו שיש המון משוגעים שקופצים על התחרות מידי שנה. עד שהספקנו להתארגן, ליצור קשר וכו' – ההרשמה נסגרה. התבאסנו בטירוף.
ואז שלמה אמיתי התחיל לברר על מקצה שליחים בתעלה. למרבה הפלא קיבלנו תשובה חיובית. מי שלא רצה אותו בתור רמטכ"ל, קיבל אותו בתור שר ביטחון. במקום אגם ציריך הפסטורלי, קיבלנו את התעלה העכורה והקרה…
והרי אנחנו כבר מאוקלמים לקור, שחינו כל החורף ללא חליפה, למרחקים ארוכים יחסית וראינו שהשד לא נורא כל כך.

צליחת סולו
צליחה בשליחים היא הכנה נהדרת לצליחת סולו. להבין, להריח, לטעום את גודל האתגר אבל רק שישית ממנו. אני מתכנן לצלוח סולו בשנים הקרובות. החבורה המיוחדת שתצלח היא הזדמנות נדירה לטעום רק שישית 'מהכיף'…

שישיה
שלמה אמיתי
עוזי תשובה
עמי גינזבורג
אבישי טל
עומר בר
עבדכם
כל אחד מאיתנו ישחה שישית מהדרך כ- 6-7 ק"מ במימיה הגועשים של התעלה. כדי שמשחה שליחים (Relay attempt) יוכר רשמית, יש להתחלף כל שעה כשגם לחילוף יש חוקים מדויקים וברורים. בימים אלה אנו משלימים בדיקות רפואיות כדי לקבל אישור מרופא שאנחנו משוגעים מספיק כדי לעשות את זה…

בתכנית
בשבועות ובחודשים הקרובים אכתוב את כל מה שאני יודע על האתגר הזה. יש המון היבטים ואספקטים שיש לדעת לקראת צליחה מוצלחת.


שלמה אמיתי

עוזי תשובה

עמי גינזבורג

אבישי טל

עומר בר