נושא:

על שחייה, טרנספורמציה ומצוינות

פורסם ביום שישי, 12/2/10
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

מטכניקה לטרנספורמציה
TI הוקמה על-ידי טרי לוכלין מתוך מטרה ראשונית פשוטה: ללמד מבוגרים לשחות נכון מתוך הבנה עמוקה שטכניקת השחייה היא הפתרון ולא הכושר הגופני. מלכתחילה היה ברור שפוקוס על יציבות, תנועה במים ו- Active Streamlining יביאו לתוצאות טובות יותר
משיטת הלימוד הקונבנציונאלית. ההצלחה הגדולה ביותר של TI הייתה עם מבוגרים, שחייני מרחקים ארוכים ומים פתוחים ובמיוחד בקרב טריאתלטים.
ככל שעבר הזמן הבין לוכלין שהוא הצליח להשיג משהו בעל היקף גדול יותר ומעורר השראה: TI הצליחה ללמד טרנספורמציה. בעקביות מרשימה אנו מלמדים שחיינים רגילים לגמרי, אשר חלקם הגדול כבר היה על סף ייאוש משחייה, לשחות עם חן ואסטטיקה נדירים.

המרדף אחר מצוינות
TI גם מהווה מקור השראה לרבים שמוצאים את התשוקה לשחייה באמצע החיים. רבים וטובים ברחבי העולם שנחשפו לשחייה דרך TI סיפרו ומספרים על 'חוויה מעצבת'. חוויה המספקת הזדמנויות לשיפור מתמשך תוך הקפדה על ניואנסים קטנים ומיצויים. לאורך השנים, חוויות אלו הובילו את לוכלין לחקור את הנושא: הוא קורא לזה 'הגשמת המצוינות' – ' Attainment of Excellence'. לוכלין מיצב את השאיפה למצוינות כעקרון יסוד של TI. למיטב ידעתי אין ארגון שחייה אחר שאפילו שקל אפשרות זו, ובטח שאין ארגון שהפך אותה למטרת על ארגונית.

למה שחייה היא אידיאלית למרדף אחר מצוינות (Pursuing Excellence)?
– כמעט אף אחד אינו שוחה היטב. כמעט כולם מתוסכלים מכך. האבולציה תכננה את בני האנוש לחוש חוסר נוחות ולהיות בלתי יעילים במים באופן מחריד
– ידע קונבנציונלי ושיטות מסורתיות הוכחו כבלתי יעילות בעליל
– לשחייה נכונה יש פוטנציאל שאין שני לו להביא לבריאות, אושר וסיפק עצמי
– שחייה מציבה בפני השחיין החובב אין ספור 'בעיות' וכדי לפתור אותן נדרשת מחשבה, משמעת, סבלנות ותושייה

DNA ופתרון בעיות
למרות שה- DNA של בני אדם לא 'תוכנת' לשחות נכון, מוחנו בנוי לפתור בעיות בצורה מעולה. שחייה מציבה אתגרים קוגנטיבים, התנהגותיים וגופניים – כל מגוון היכולות האנושיות. על ידי קבלת אתגרים אלה בברכה, אנו לא רק לומדים דרך פעילות בריאה ושימושית, אנו מממשים אסטרטגיה מוכחת לחיים טובים ומספקים.

מהישרדות ל- 'חן מדהים' ב- 18 חודשים
ב- 2004 לוכלין העביר סדנת סדנת סופשבוע בה אחד המשתתפים היה מאותגר יותר מכל שחיין אחר שהשתתף אי פעם בסדנה של TI. בסיום הסדנה הוא התקשה לסיים שחייה של בריכה אחת. בתחילת 2006, בסדנה בפלורידה, לוכלין התרשם במיוחד משחיין אחד, פיל קרוס, אשר תנועותיו הזורמות וסגנונו עלו באיכותם על רוב מדריכי TI. זה היה אותו שחיין. הסתבר שהוא חקלאי המגדל פולי סוייה בצפון קרוליינה ומתגורר 25 מייל מהבריכה הקרובה ביותר.
רוב בוגרי הקורסים של TI מבצעים התקדמות מרשימה, אבל הישגו של פיל היה יחיד במינו. לוכלין הבין שאם ניתן יהיה לבודד את מה שפיל עשה וללמד אחרים לעשות כך, TI תוכל לספק שירות בעל ערך רב הרבה יותר 'מסתם' ללמד תנועות יעילות.

בשידור חוקר
בעקבות המפגש עם אותו תלמיד, לוכלין החל לחקור איך אנשים רגילים משיגים מצוינות ומצא חומר מחקרי רב מהמאה האחרונה. מהחומר לוכלין למד שבדיספלינות רבות ביצועים מצויינים הינם תולדה של התנהגות נרכשת ולא תכונה מולדת.

ללמוד וללמד מצויינות
התיאורים של התנהגויות אלו הראו חפיפה מדהימה עם המתודות ש- TI שכללה וזיקקה ב- 15 השנים האחרונות. מאז אנו מלמדים הרגלי מצויינות בצורה ברורה וישירה הרבה יותר ונותנים לה משקל שווה ללימודי טכניקה כגון שיווי משקל ו- Active Streamlining. במבט צופה עתיד, כל מדריך TI צריך שיהיה לו בארגז הכלים גם את היכולת לשמש השראה ולהנחות את תלמידיו לשאוף למצוינות, באותה דרך ואיכות בה הוא מלמד טכניקת שחייה.
סדרת המאמרים שכתבתי שחייה וקוד הכישרון מביאים לידי ביטוי חלק מהידע הנרחב שקיים על לימוד מיומנויות והשגת מצויינות.