נושא:

לאט. למה שחייה איטית גורמת לשחייה מהירה?

פורסם ביום רביעי, 18/11/09
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

Wisely, and slow. They stumble that run fast
William Shakespeare

בתחילת הדרך של TI בישראל, שמעתי לא מעט את המשפט "TI זה יפה אבל לאט". זה נכון אבל תלוי באיזה שלב בתהליך הלימוד השחיין שנצפה נמצא. כדי לשנות טכניקה או כדי ללמוד שחייה מהתחלה, יש ללמוד לבצע את התנועות לאט. לאורך ציר הזמן, המהירות מגיעה גם מגיעה כתוצאה מהיכולת לבצע את התנועות שבוצעו בהתחלה באיטיות – מהר ומהר יותר. ככל שעברו השנים, יותר ויותר שחיינים הפכו למהירים. כיום, בישראל, יש לא מעט שחייני TI ששוחים מהר אבל כולם התחילו לאט. הפוסט הזה מוקדש למילה משמעותית (אבל לא פופולארית) בשחייה: איטיות.

כמה פעמים מיהרתם כדי לבצע שינויים מהירים בחיים שלכם – שינוי הרגל או לימוד של מיומנות חדשה כשבסופו של דבר נכשלתם? לעיתים קרובות נגמר לנו הדלק או שאנחנו מתייאשים ומוותרים.

במילים פשוטות, הסוד להצלחה מתמצה במילה אחת: איטיות.

לשינוי הקטן, המדורג והאיטי, יש יותר כוח ממה שרוב האנשים מייחסים. זה מסייע ללמוד כל מיומנות, מאומנות לחימה, אומנות ועד מיומנות הפעלת מחשב. הוא מסייע לייצר הרגלים מבוססים. האיטיות עוזרת לאפקטיביות וכמה שזה נשמע אירוני – האיטיות מסייעת להשיג את המטרות מהר יותר.

אם יצא לכם לעסוק בטאי צ'י, אומנות המפורסמת בסדרת תנועות ותנוחות איטיות, הרגשתם את הכוח שבאיטיות. בטאי צ'י, ככל שתתרגלו לאט יותר, כך תהפכו טובים יותר. האפקטיביות של האיטיות באה לידי ביטוי בהפיכת התנועות מושלמות יותר. הגוף מגיב, מסתגל, מטמיע את התנועות הנכונות לזיכרון השריר (Muscle Memory), זיכרון שישאר כשתגבירו את מהירות התנועות.

אפשר להסביר את זה כאילו המוח והגוף יוצרים קצב מסויים דרך החזרה התמידית על התנועות. אם נעים מהר, מאבדים את הקואורדינציה והתנועות הופכות קשות ואף בלתי אפשריות לביצוע. אם נעים לאט, לומדים לנוע בדיוק לפי התנועה הנכונה, המדויקת והתנועה הנכונה מוטמעת. ברגע שהתנועה הנכונה מוטמעת, זה הופך קל יותר. הופך להרגל – טבע שני. הרגל. התנועה מתבצעת גם בלי להיות מודעים לכל ניואנס. כמעט אוטומטית.

כך למעשה נוצר הרגל שבסופו של דבר מתבצע ללא מחשבה. הדוגמה הכי טובה היא נהיגה במכונית – לא פעם המחשבות נודדות אבל הגוף נוהג כמעט ללא בקרה של המוח. מיומנות הנהיגה מתבצעת באופן אוטומטי. המוח והגוף פועלים אוטומטית וזאת בשל שעות ארוכות של נהיגה (תרגול) קודמים.

האוטומטיות הזו מתרחשת ע"י ביצוע/תרגול איטי קודם. אפשר למצוא הרגלים כאלו גם בסוגי ספורט אחרים, סיגול של אורח חיים בריא, אומנות (ציור, פיסול, קדרות), נגרות וקריאה. איטיות היא הסוד למהירות…

כמה סיבות לאפקטיביות של האיטיות:
1. מודעות (Mindfulness). כששוחים לאט ומתפקסים, אפשר לתת תשומת לב לכל התנועות שהגוף מבצע. תשומת הלב, המודעות המוגברת לכל תנועה, בתחילת תהליך הלימוד, אין כמעט פעולה שמתבצעת אוטומטית. על כן, כדי שאפשר יהיה לתת תשומת לב לפרטים קטנים, האיטיות היא כלי מרכזי בדרך להטמעה ולמהירות בהמשך הדרך.
2. ריסון. כשמתחילים שינוי כלשהו, הנטייה הטבעית היא לתקוף אותו חדורים במוטיבציית יתר. לרוב קשה להתמיד ולשמור על רמת מוטיבציה גבוהה (בעיקר כשהתוצאות לא ממהרות להגיע), החשיפה לפציעות גבוהה יותר, וכתוצאה מכך המוטיבציה גוועת במהירות. ריסון תורם לשמירה על התלהבות ואנרגיה לאורך זמן רב. אלו מבטיחים הצלחה ארוכת טווח.
3. ביצוע נכון. כששוחים לאט, לומדים לבצע את התנועות נכון מבלי לתרגל מאבק או לחוש שהטכניקה מתפרקת. הדוגמה הכי טובה היא אומנות לחימה אבל זה כמובן חל במיוחד על סוגי ספורט אחרים שדורשים מיומנות טכנית כלשהי אבל גם על על סוג של פעילות פיזית. בסוף היום כל פעילות היא פיזית ומנטלית.
4. פוקוס. כשמבצעים כל סוג של פעילות לאט, הנטייה היא לעסוק רק בדבר אחד. קשה לבצע מספר דברים במקביל כשעושים משהו אחד לאט – זה לא הולך ביחד. כשמבצעים פעולה אחת, אפשר להגיע לריכוז-פוקוס עמוק יותר, להבדיל מהנטייה לאבד את הפוקוס כשמבצעים כמה משימות במקביל. פוקוס מוביל לאפקטיביות מוגברת.
5. רוגע. לאט זה רגוע. מהר זה עצבני. איטיות מביאה לרוגע וסדר. מהירות, לשחיין לא מיומן מביאה כאוס. שחו לאט ותמצאו את השלווה ובסופו של התהליך את… המהירות.

Watch your thoughts; they become words. Watch your words; they become actions. Watch your actions; they become habits. Watch your habits; they become character. Watch your character; it becomes your destiny
Frank Outlaw