נושא: הכל

פוקוס ושחייה: המפתח לשיפור מתמיד

פורסם ביום שישי, 5/6/09
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

שחייה. לא בדיוק מה שחשבתם

בדרך כלל בשיעורי ההדגמה אני פוגש לא מעט אנשים שמשוכנעים ששחייה היא בעיקר ספורט שבו אפשר לתת למוח מנוחה, להניח למחשבות לנדוד ובעיקר לנקות את הראש ולחשוב על מה שרוצים בזמן השחייה. אז"ש. כמו סוגי ספורט אחרים כמו כדורגל, טניס, וסוגי ספורט טכניים אחרים, שחייה היא ספורט המשלב גוף ונפש – Mind & Body. כדי להשתפר ולהפוך לשחיינים טובי יותר, המוח צריך לקחת חלק פעיל בזמן הפעילות. הרווח הוא שיפור מתמיד…

תרגול ואימון נכונים

יש הבדל גדול בין אימון לתרגול. המפתח העיקרי לשחייה נכונה הוא שיפור מתמיד של המיומנות ולא של מרכיב הכושר הגופני. כדי לשפר את המיומנות יש לשחות 'שחייה מודעת' מה שמחייב לשמור על פוקוס-ריכוז אופטימלי.

פוקוס

כל מי שניסה לשחות תרגול/אימון שלם תוך שמירה על פוקוס יודע שזה לא עניין של מה בכך. לעיתים מתסכל ולעיתים אותו פוקוס מיוחל הוא יצור חמקמק. המוח שלנו יודע לתעתע בנו. בעיקר מוח לא 'מיומן' יכול לגרום ללא מעט תסכול. אבל התסכול ממש מיותר – אל תביאו אותו למים: תמשיכו לקרוא…


דע את האויב

מדריך TI לו ת'ארפ (Lou Tharp) שבין השאר משמש כמאמן השחייה של נבחרת הטריאתלון של West Point, נבחרת הטריאתלון של צבא ארה"ב, מתאר שלושה מרכיבים שיש לדעת על הפוקוס:

1. ההגדרה הפשוטה. המרכיב הראשון והטרוויאלי הוא ריכוז מוחלט בפעולה אחת של המודע והתת מודע המוקדשים להשלמה/ביצוע של משימה אחת.
2. איבוד הפוקוס. כן, המרכיב השני של הפוקוס הוא איבוד הפוקוס (losing focus).
3. הלקאה עצמית. המרכיב השלישי הוא להלקות את עצמכם כשהפוקוס אובד והריכוז באותה פעולה נעלם. להיות מרוכז ולצאת מריכוז זה אנושי. להלקות את עצמכם על אובדן הפוקוס היא פעולה נלמדת ואפשר ורצוי ללמד את עצמכם שלא לנהוג כך.

דייג אוהב דגים?

תחשבו על דייג בנהר: הדייג משליך את חכתו לנהר וכמעט מיד הפיתיון מתחיל לנוע במורד הנהר. כדי שלא לתת לפיתיון להיסחף, תיקון ומשיכת החכה עם פרק כף היד יחזירו את הפתיון למקומו המקורי. המפתח כאן הוא שהדייג מצפה לזה שהפתיון ייסחף במורד הנהר. אם תדעו לצפות שהפוקוס יתנהג כמו הפתיון, תוכלו להחזיר את הפוקוס בפעולה פשוטה כמו אותו דייג בלי הרבה דרמה, הלקאה עצמית ותסכול.
אם תדעו להשלים עם העובדה שהפוקוס והריכוז אובדים, יהיה לכם הרבה יותר קל להחזיר את הריכוז ולא תבזבזו זמן כשאתם כועסים על אובדן הפוקוס… שכמובן גורמים לכם להיות לא מפוקסים.

זן ופוקוס

כתבתי על זן והקשר לשחייה לא מעט. חלק מעקרונות ומרכיבי הזן הם:
להיות כל כולך ברגע (Being in the Moment)
פשטות
להתפקס רק על נקודה אחת
לנתק את עצמך
לעשות משהו אחד בלבד בנקודת זמן נתונה
כל העקרונות האלה מחייבים פוקוס/ריכוז. לדעת למה לצפות בכל הנוגע לפוקוס יאפשר לכם לתרגל שחייה כזן…