נושא:

על רפיון ועל האחד והיחיד – Ian Thorpe – חלק II

פורסם ביום חמישי, 2/4/09
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל
איאן ת'ורפ נגד מייקל פלפס
בעקבות השגיו באולימפיאדת בייג'ין 2008
מייקל פלפס (Michael Phelps) זכה לתהילת עולם (גם בשל היותו אמריקאי ודומיננטיות הרייטינג שלהם). די בצדק: השחיין והספורטאי המעוטר בהיסטוריה של הספורט ובכלל. שליטה כמעט אבסולוטית בכל סגנונות השחייה (כולל הסגנון החמישי – Underwater Dolphin Kick). פנומן.
צבט לי הלב אחרי האולימפיאדה. ת'ורפ היה בעמדת הפרשן של NBC אם אני לא טועה. כל כך רציתי לראות אותו שוחה עוד פעם. בתור שחיין, מבחינת הסגנון והטכניקה שלו, הוא רק השביח עם השנים. והרי ת'ורפ הוא רחוק מלהיות קוטל קנים: 5 מדליות זהב אולימפיות, 11 פעמים אלוף העולם ושבירה של 18 שיאי עולם. אבל שרשרת הקרקפות של ת'ורפ רחוקה מלהיות ההישג המרשים שלו כשחיין וספורטאי ואני חלילה לא מזלזל בהישג מדהים כזה.

בימים שפלפס היה מקום שלישי
בפוסט הקודם כתבתי על הייחוד של ת'ורפ ועד כמה הוא שחיין מחונן. הסרטון הרצ"ב צולם באולימפיאדת אתונה 2004: גמר 200 מטרים חתירה לגברים. בשלושת המסלולים הפנימיים מתייצבים אלוף העולם ב- 100 מטרים, ההולנדי פיטר ואן דן הוגנבנד (Pieter van den Hoogenband), מייקל פלפס לפני שהפך למה שהוא והאחד והיחיד איאן ת'ורפ. הסרטון מרתק ובעיקר הניצחון של ת'ורפ. הנה מספר הבחנות (כמובן שיש הרבה יותר אבל קצרה היריעה):
1. רפיון. אמנם רק ארבע בריכות אבל שימו לב ל- Marionette Arms של איאן, פיטר ומייקל. אני יודע – שוב המילה הזו רפיון
2. מספר תנועות. אמנם למרחק של 200 מטרים קצב ומספר התנועות גבוהים יותר אבל עדיין ת'ורפ עם 31 תנועות בבריכה השנייה ו- 34 תנועות בסיום. כדי לקבל מושג, ואן דן הוגנבנד לקח בסיום, בבריכה הרביעית והאחרונה, 40 תנועות.
3. קצב העברת ידיים. להבדיל ממשחה ה- 400 מטרים שם הקצב הממוצע של ת'ורפ היה כ- 0.85 תנועה/שנייה, במשחה הזה הקצב שלו גבוה יותר (0.70-0.75) אבל מספר התנועות נשאר נמוך. לשון אחר: הוא שוחה הרבה יותר מהר (קצב כפול אורך תנועה = מהירות/זמן).
4. נשימות. מיומנות שמייחדת רק שחיינים באמת מחוננים – ת'ורפ תמיד נושם לצד השחיין שהכי 'מסכן' אותו – שימו לב שהוא נושם לימין כשואן דן הוגנבנד ופלפס לימינו ושמאלה כשהם משמאלו (אני לא מכיר אלוף עולם שיכול היה לעשות את זה). בכל מקרה ואן דן הוגנבנד ופלפס לא עשו ולא מסוגלים.
5. High Elbow Catch או HEC/EVF) Early Vertical Forearm). הנושא מספיק סבוך כדי להיכנס אליו כאן אבל כדי לקבל מושג
קראו כאן וצפו בסרטון הנלווה. המרפק הגבוה/EVF של ת'ורפ מושלם.

לצפייה באיכות גבוהה הקישו כאן.