נושא:

הנסיך

פורסם ביום שישי, 6/2/09
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל
המלך
המלך יושב ביפן. קוראים לו שינג'י טקיאשי (Shinji Takeuchi). בתחילת נובמבר 2008 המלך העלה קליפ ל- YouTube שהדהים אותי. הוא שוחה ב- 9 תנועות לבריכה של 25 מטרים, בקצב של 1.70. מדהים! מה שעוד יותר מדהים שהגובה של שינג'י הוא 1.70 מ' והוא בן 43. כתבתי כאן על השינוי בתכנית האימונים שלי אחרי שראיתי את שינג'י שוחה.
הנה הסרטון המדובר:

שינג'י הציב רף גבוה. אני לא מכיר הרבה שחיינים חובבים שיכולים לחזור על ביצוע כזה. אני לא יכול. עדיין. אין לי ספק שזה עניין של זמן, תרגול ובעיקר שעות של שחייה מודעת. זה מחייב הרבה עבודה על אורך תנועה: שחייה במספר תנועות נמוך, קצבים איטיים יחסית ומתיחה מעייפת. Back to Basic אמיתי.

הנסיך
הנסיך (כל עוד לא נמצא אחר), יושב בתל אביב. קוראים לו יורם. על יורם ויון כבר הספקתי לספר כאן. לקח לי כשבועיים להפנים ולהחליט שזה מה שאנחנו הולכים ללמוד ולתרגל בשיעור המשותף ליון ויורם בחודשים הקרובים. כשהתחלנו, תרגלנו מינימום תנועות ללא TT ובקצב הכי נמוך שאפשר. יון הצליח 9, יורם 8 תנועות. אחרי מספר שבועות, קבענו Benchmark אישי לכל אחד: מינימום תנועות אפשרי בקצבים שונים: 1.50, 1.45, 1.40 ועד 1.00. התנאי העיקרי היה שלא שוחים בריכה אחת מעל 14 תנועות. נקודה. יורם הצליח לשחות 14 תנועות בקצב 1.05, יון ב- 1.08.

כמה שבועות מאוחר יותר הגענו לרגע האמת: לנסות ולמדוד איפה יון ויורם עומדים לעומת שינג'י אחרי כמה ניסיונות יורם הצליח לשחות בקצב של 1.72, הקצב בו שינג'י שוחה בסרטון, ב- 10 תנועות! יון 11. ההפרש הוא בעיקר בגלל שיש בינהם הבדל של יותר מ- 20 ס"מ במוטת הידיים וזה מהותי. נכנסתי למים וניסיתי את כוחי. שחיתי ליד יורם ולבד. לא עזר כלום. בקצב הזה אני יכול לצלוח את הבריכה רק ב- 11 תנועות. 10 תנועות, שלא לדבר על 9 עוד רחוקות ממני לא מעט. נסיך נולד.
רצ"ב הביצוע. הקישו כאן לצפייה באיכות גבוהה.

עצות לנסיך
אפשר לומר שבשלושת החודשים האחרונים משהו התחבר ליורם. הנסיך השתפר מאוד וזה ניכר גם במבט חטוף ולא מעמיק.

אבל למה כל כך מהר? 🙂 מה עם כבוד למורה? ככה עוקפים בסיבוב בלי לאותת? ועוד את המורה שלך, זה שלימד אותך את רוב מה שאתה יודע? ביקשתי שתטפס על כתפי המורה אבל לא בניתי על זה שזה יקרה כל כך מהר 🙂 אומרים שמשהו מניחוח הורד נשאר תמיד ביד המגישה את הורד. מקווה שזה תופס גם על יעילות ולא רק על ניחוחות…

כל מי שמפסיק ללמוד הוא זקן. לא משנה אם הוא בן עשרים או בן שמונים. הנרי פורד
אני יודע שהפוסט והסרטון שמראים את יורם חוצה את הבריכה ב- 9 ואפילו 8 תנועות קרובים. עניין של חודשים בודדים והרבה עבודה על הפרטים הקטנים לשלושתנו. אסור להפסיק ללמוד ולהעמיק. אני חושב שזו הדרך לפרוץ גבולות ובכך להשתפר. לימוד/שיפור מתמשכים – Kaizen Swimming הלכה למעשה.

איך עושים את זה? השלב הבא יהיה להחזיק את מספרי התנועות למרחקים הולכים וגדלים: לנסות ולחזור על השיא של 25 ב- 50 וב- 75 ואח"כ ב- 100 מטרים. אח"כ לשאוף להוריד תנועה בכל אחד מהקצבים והמרחקים ולהתחיל את כל התהליך מההתחלה. אני מניח שעוד ארחיב על הנושא לא מעט בחודשים הקרובים.

אסיים בציטוט:
"אחת הסיבות לכך שאנשים מפסיקים ללמוד היא בגלל שהם רוצים פחות ופחות להסתכן בכישלון"
ג'ון וו. גרדנר
"One of the reasons people stop learning is that they become less and less willing to risk failure"
John W. Gardner