נושא: הכל

4 שלבים של לימוד מיומנות חדשה

פורסם ביום רביעי, 10/12/08
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

המודל שאתאר כאן נקרא Conscious Competence Learning Model והוא מציע מודל פשוט שחל על הרבה מקרים שאנו חווים לאורך חיינו.

לאורך זמן, בתרגול נכון, היכולת שלנו לבצע משימה נתונה הולכת ומשתפרת. הנה תמצית המודל ולצורך הדוגמה אשתמש בלימוד של מיומנות הנהיגה ברכב:

Unconscious Incompetence. בשלב הראשון אנחנו לא יודעים מה שאנחנו לא יודעים. ילד קטן לא מודע למיומנות כמו נהיגה ואין לו מושג איך מבצעים אותה.
Conscious Incompetence. אנחנו מודעים למה שאנחנו לא יודעים. ילדים בגילאי 10-14 מודעים ליכולת לנהוג ומבינים שהם לא יודעים עדיין. זהו שלב שמעודד את תהליך הלימוד ומצית את הרצון ללמוד. מה לא ניתן כדי להיות ניידים…
Conscious Competence. זהו השלב בו לומדים, מנסים ומתרגלים. אנחנו יודעים לבצע את המשימה מיד אבל יש להתרכז ולחשוב כדי לבצע את המשימה נכון והיטב. בזמן לימוד הנהיגה ובחודשים הראשונים לאחר קבלת רשיון הנהיגה, אנחנו צריכים ריכוז וקשב לכביש ולסביבה כדי לנהוג. בשלב זה הנהיגה היא לא עניין של מה בכך.
Unconscious Competence. אנחנו ממשיכים לתרגל ולחזור על המיומנות מספר רב מאוד של פעמים. בשלב מסוים המיומנות הופכת לטבעית. טבע שני. לאחר שנים של נהיגה רובנו יכולים להיכנס לרכב, לנהוג מת"א לחיפה, לנהל שיחות בטלפון או עם נוסעים 'ולגלות', לאחר כמעט שעה שחיפה 'הגיעה'. למעשה הנהג לא חשב על נהיגה, עקיפות, סיבובים, רמזורים, זכות קדימה וכו' – הנהיגה עצמה מתבצעת בתת המודע ואנו יכולים להפנות לא מעט קשב למשימות אחרות המתרחשות במקביל.דוגמאות בולטות אחרות למודל זה ניתן למצוא ביכולת לקשור שרוכים, להקליד, לתרגל אומנות לחימה ותרגול פילאטיס. והוא חל כמובן גם על סוגי ספורט שונים ו-… שחייה.

 

כל אחד שלמד/לומד TI יכול למקם את עצמו באחד השלבים. 'המכורים' כבר יודעים איפה הם רוצים להתמקם…
תגיות: