נושא:

מדיניות של שיתוף בידע

פורסם ביום ראשון, 2/11/08
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל
"Sharing knowledge is not about giving people something,or getting something from them. That is only valid for information sharing. Sharing knowledge occurs when people are genuinely interested in helping one another develop new capacities for action; it is about creating learning processes."
Peter Senge

לא שומרים קלפים קרוב לחזה
אני חושב שמי שבא במגע עם TI בישראל, הרושם הראשוני שלו הוא שאנחנו לא שומרים את הקלפים קרוב לחזה. טקסטים, סרטוני וידאו, סרטוני הדרכה, סרטונים ב- YouTube, מצגות, בלוג ושיעורי הדגמה מפורטים. המידע מצוי וזמין חינם לכל דורש. כל המידע חשוף לעיני כוווולם: עבור אלה שיבחרו לרכוש את שירותנו וגם עבור אלה שיבחרו שלא. מבחינתי אין אפליה.

למה לשתף בידע?
ספורט השחייה לחובבים סובל בעיקר מבורות ומחוסר בידע בסיסי. הרוב המכריע של האנשים פשוט לא מבין את הסיבות שבעטיין הוא מתקשה לשחות למרחק רב ומפתח אנטי לספורט בגלל הקושי הברור לעסוק בו. מכיוון שגם אני התחלתי לשחות בלי ידע מינימלי והצלחתי לפתח לא מעט תסכולים, ידעתי שהמפתח הוא ידע. כשמבינים את הרציונל, הכל ברור יותר וזה לפחות 90% מהמפתח והדרך לשחייה נכונה ומהנה.

"The more extensive a man's knowledge of what has been done, the greater will be his power of knowing what to do."
Benjamin Disraeli

שינוי
כשהחלטתי להקים את TI ישראל ידעתי שהמשימה העיקרית של החברה ושלי היא לפנות לקהל מטרה שלא עוסק בשחייה. במילים אחרות קבעתי לעצמי שאני לא מתכוון להתחרות על השוק הקיים אלא 'להגדיל את העוגה' – להביא קהל חדש ללמוד לשחות ולעסוק בספורט אחרי שלב הלימוד. לחולל שינוי. לגרום לגידול ניכר של קהילת השחיינים בישראל.
בחושיי הלא מחודדים הבנתי שכדי לחולל שינוי אמיתי יש לשתף מקסימום אנשים במקסימום מידע. בחינם, לכל דורש. הנעתי תהליך שייקח שנים רבות כדי שיצליח ויוטמע במימדים אליהם אני חותר…

שיתוף בידע
פיטר סנג' מבחין בין אינפורמציה-מידע (Information) לבין ידע (Knowledge). שיתוף בידע מתרחש כאשר אנשים רוצים לעזור אחד לשני (ולא מתוך אינטרס אחר) כדי לקדם תהליכים לימודיים ולעשות שימוש בידע שנחלק לצורך השגת מטרה מסויימת.

אפשר לומר שאתר TI ישראל רווי בידע. טוב, יותר נכון 'מפוצץ'. כתבתי את הטקסטים בדם ליבי. לאורך שבועות ארוכים ערכתי, קיצרתי, חילקתי, לעסתי – מנסה לתמצת מכל מה שידעתי על שחייה ומכמה שיותר מידע ממקורות שונים ולסדרו בצורה מובנה ופשוטה. לילות בחדרי עריכה (אז עוד לא לימדתי את עצמי לערוך וידאו אבל אני זוכר שאמרתי לעצמי שזה הדבר הבא שעליי ללמוד. וכך היה) הניבו סרטוני הסברה וסרטוני הדרכה חינמיים.

כשהושק האתר אני זוכר שקיבלתי המון תגובות מדורשי שלומי: "כל הכבוד אבל אתה חושף את כל המידע!"; "אתה מגלה את הכל! אתה פשוט יורה לעצמך ברגל"; "מה מונע ממתחרים עתידיים וקיימים להעתיק הכל?"; "מקרה חמור של חוסר הבנה עסקית" ועוד.

מה שמעניין זה שההיפך בדיוק קרה. לאורך החודשים הראשונים שלאחר השקת האתר, ככל שנחשפו יותר אנשים לאתר, כך התקבלו יותר תגובות חיוביות. עד היום עשרות אנשים בחודש דואגים לשלוח מייל ולהודות על המידע. כולם אוהבים, מעריכים ומכבדים! עד היום אני מחייך לעצמי שלא הקשבתי לעצתם של יודעי הח"ן ופעלתי לפי האינטואיציות שלי… כנראה שהדבר שנכון לעשות, משתלם בסופו של דבר לכל הצדדים.

זה לא מפסיק כאן
"כל חברה שידועה ברמת ההוראה וההדרכה שלה חייבת להעריך למידה. סקרנותנו לא נגמרת לעולם… אנו שואפים להיות המובילים בפיתוח כלים ושיטות לימוד, ותמיד שואפים לשפר את מה שאנו כבר עושים"
הטקסט הנ"ל לקוח מדף ערכי היסוד של TI. זהו ערך מחייב. אני מקפיד ללמוד כל יום, להרחיב את הידע שלי ולהעבירו הלאה. במלאת שנה ל- TI ישראל, כתבתי סדרה של מאמרים על ה- Tempo Trainer שבעצם משקפת את תורת האימון (להבדיל מתורת הלימוד) של TI ומפרטת את הדרכים לשיפור ולמעבר מתלמיד מתחיל למתקדם. כעבור כחצי שנה הקמתי את הבלוג הזה כדי לכתוב על מגוון נושאים הקשורים לשחייה, ככר רחב יותר לפרסום מאמרים בנושאים שונים. מעבר לרצון לחולל שינוי אמיתי בתחום, התשוקה לחלוק בידע בוערת בי. אני מניח שזה בגלל שאני פשוט לא יכול אחרת – אני רוצה להאמין שאני מורה בנשמה.

מתחרים
ומילה לגבי מתחרים קיימים ועתידיים: מבלי להיכנס לשמות, היו לא מעט חיקויים והטמעות של הידע אצל מגוון של מדריכי שחייה. זו אופציה שלקחתי בחשבון ואף היא משתלבת באסטרטגיה הכללית של שיתוף בידע: לחולל שינוי אמיתי בשוק, בין אם הוא נעשה באמצעות TI ובין דרך צדדים שלישיים. אני יודע שהחוזקה שלנו היא ביכולת לחדש, לשכלל וליישם ובכך להקדים את השוק בכמה צעדים ולבלוט מבין כולם.

"In today's environment, hoarding knowledge ultimately erodes your power. If you know something very important, the way to get power is by actually sharing it."
Joseph Badaracco